Friday, April 19, 2013

Kematian tu menakutkan...

Oh sesaknya...
Oh seksanya...
Oh...

Malam Selasa lepas saya saksikan kematian depan mata... Lagi...

Ye... Tiba2 je Pakcik tu meraung2 dalam wad tengah2 malam pesakit lain nak rehat. Tiba2... Dua2 belah tangan kanan & kiri, dia pegang sisi katil kuat2. Dia pusing2 badannya ke kanan & ke kiri. Yang memerhati pun dah tau, dia nampak sangat seksa & tak selesa sekali... Pakcik tarik nafas kuat2 & dalam2... B'ulang2...

Doktor2 yang ada kat  dalam wad yang sama cepat2 tengok apa yang tak kena.

Isteri & saudara Pakcik ada kat sisi katil. Dalam raungan sakitnya Pakcik, diselang2 dengan suara Makcik2, "Cakap Laa Ilaha illa Allah! Cakap Laa Ilaha illa Allah!..."

Pakcik tak ulang lafaz jalalah tu, maybe dia cuba, saya tak tau, tapi apa yang saya nampak, keluar buih dari mulut dia. Lepas lebih kurang 5 ke 10 minit, Pakcik diam. Tenang. Makcik2 lega & keadaan jadi senyap. Terus Makcik2 capai al-Qur'an & baca Surah Yasin. Buat didoakan kesejahteraan Pakcik. Pakcik t'diam tengok saudara2nya yang separuh cemas separuh sedih. Pakcik aman.

Tengah khusyuk Makcik bacakan Yasin, sedar2 Pakcik dah tak sedar. Mata Pakcik tutup. Keadaan jadi kelam kabut balik, sebab rasanya tak ada yang sedar Pakcik dah tak ada. & lepas Pakcik dah stabil tadi, tak ada yang expect Pakcik akan pergi dalam masa yang sangat dekat.

& keadaan dalam wad lepas tu tak ubah macam dalam drama TV. Doktor2 b'tungkus lumus cuba selamatkan Pakcik. CPR, lagi & lagi, tak mau b'putus asa.

Tapi Allah dah janji, kata Dia, mati tu pasti & ia tak diawalkan atau dilewatkan. Bila sampai masa, datanglah ia m'jemput nyawa, pulang.

Doktor umumkan kematian. Saya nampak Makcik2 menangis, kuat esakannya tapi masih dalam keadaan tenang & t'kawal. Saya sedih tengok Isteri Pakcik, sebab tangisannya tanda redha dia pada takdir-Nya. Melepaskan suami t'cinta belahan jiwa, hidup b'sama lepas b'puluh2 tahun... Ah... Saya pulak yang rasa nak menangis waktu tu...

Jenazah disiapkan...

Jantung saya b'degup laju.

Oh... Takutnyaaa... Melihat kematian pun dah rasa takut gila, apatah lagi kalau melaluinya... Ya Allah benar aku takut...

Macam mana lah dengan Doktor2 & jururawat ye... Hari2 melihat kematian, tentu Iman mereka mantap sebab hari2 diingatkan untuk b'siap... "Ye, suatu hari nanti, mungkin aku pulak atas katil tu..."

Ya Allah...

14 comments:

  1. Kalau dok ward..mmg akan terlihat sendiri peristiwa gini kan..akak pernah ngalami jgk..insaf kejap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hu3... Tulah kan Kak... Saya tak tau macam mana saya nak b'hadapan dgn situasi macamtu... Macam manalah agaknya org2 yg kerja kat hospital yg saksikan kematian tu hari2... Ntah2 dah lali agaknya...

      Delete
  2. My Dear Hanih...

    Mati itu pasti...jgn lah takut...always be prepared..susah...tapi jgn sampai ia kelak menyusahkan krn tidak bersedia...ambil lah ikhtibar atas setiap kejadian dan dekatkan diri pada yg Esa... semoga kamu mendapat manfaat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Azue, tu lah yg pening & takut memikirkannya, sebab sentiasa rasa diri tak b'sedia & masih banyak benda yg nak dibuat atas dunia ni contohnya macam balas jasa mak ayah & sebagainya hu3...

      Betoi Kak, kadang2 sebab t'lampau takut, sampai lewat tido malam sebab takut Izrail dtg cabut nyawa wkt tgh tido hu3...

      InsyaAllah Kak doakan saya tak jauh dari-Nya hu3 :'(

      Delete
  3. Hanih; akak sllu terjumpa jenazah juga..akak pun keja hospital..kekadang bila ternampak ni buat kita insaf... kita pun bila2 masa akan di jemput pulang..tak mengenal usia klu dah sampai masa...:(
    apa pun kite kena bersedia utk menuju ke alam yg kekal abadi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hu3... Kak kerja apa kat hospital?... Mesti Kak ni org yg kuat sebab selalu menyaksikan kematian... Saya tak dapat control diri saya kalau tengok kematian... Macam kat bahagian p'urusan jenazah kat hospital kan, lepas ada pesakit tu diumumkan mati, bawak ke sana, lepas tu rama org kerumun... Arghhh! Tak tau nak describe apa perasaan waktu tu...hu3...

      Betoi, saya tak setuju dgn pandangan sesetgh org yg ambil lewa yg kematian tu bley datang bila2 walhal usia masih muda...

      Hmm...

      Delete
  4. assalamualaikum hanih...semua manusia akan mati juga tapi hanya amalan dan ibadat kita jadi penemannya...;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkumslm Mama...

      Betoi cakap Mama tu... tapi... saya tak yakin amalan & ibadat saya memuaskan :(

      Delete
  5. hana baca entri ni pun takut. apatah lagi berada kat tempat tu.huhu

    sakit yang paling sakit adalah mati, kedua: melahirkan anak, ketiga: sakit gigi kot

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha kesian org perempuan, sebab kena rasa sakit b'salin, kagum! :)

      Delete
  6. akak dah kehilangan 3 org dalam keluarga akak... semuanya depan mata... arwah ayah, arwah mak dan arwah abg... esok lusa...?!?!

    Alim ulama kata, ingat mati, maka kita akan tinggalkan yang baik2 untuk org jadikan kenangan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Allah... Kak org yg kuat diuji Allah dengan kematian keluarga t'dekat... Saya tak tau bagaimana saya b'reaksi kalau saya ditempat Kak, hu3...

      Bestnya quote Kak tu... Yelah, biar kita tinggalkan yg baik2 ye :(

      Delete
  7. Replies
    1. wkumsalam... yup mati itu pasti...moga kita dapat husnul khatimah insyaAllah...hu3...

      Delete