Sunday, December 16, 2012

Riwayat seekor Kura-kura...


"Eh,apahal pulak kura2 kecik ni... Lain macam je diam dia ni..."

Kura2 memanglah agak slow b'gerak kan, keluarkan kepala slow, merangkak slow, kelip mata pun slow... Tapi kebiasaan kalau saya datang mengejut jenguk diorang (macam orang je diorang2, haha), diorang 'lari' lintang pukang. Laju jugaklah, haha... Alah, sama lah macam kita ni pun, kalau lari pusing tasik petang2 bukan main longlai je, kalau lari dek dikejar anjing, tak menang tanah menyambut kaki, haha...

Kura2 kecik tu letak kepala dia atas tangan dia, mata tutup... Kaku. Saya ketuk2 bekas, kadang2 kalau dia tidur dia memang tak sedar saya datang. Biasanya dia jaga... Tapi kali ni... Hmm, saya pegang & angkat kura2 tu, hmm, memang sah, arwah dah...

Dari Allah kita datang, pada-Nya jua kita kembali... Awak manusia ke, haiwan ke, tumbuhan ke, applicable jugak... Bukankah dah diberitahu, bahawa yang setiap yang b'nyawa tu pasti akan mati... Kura2 b'nyawa jugak kan?...

Tak lama jodoh saya dengan Kura2 kecik ni... Ada dalam sebulan macam tu je. Sebelum ni dah ada Noto yang saya dah lama bela, dah besar dah pun... Belikan Noto Kura2 kecik ni pun niatnya nak bagi dia ada kawan... T'fikir jugak bila Kura2 kecik mati, sebab b'gaduh dengan Noto ke?... Tak pernah dengar pulak kes Kura2 b'gaduh... Soalan ni maybe bodoh untuk ditanyakan, tapi, bukan diorang ada cangkerang untuk b'lindung ke? Taktaulah...

So, apa punca Noto mati ye? Hmm, siasat punya siasat, jumpa satu penemuan. Ingat tak post saya pasal Tikus haritu?... Tautak, kat sekeliling bekas Kura2, ada banyak taik2 Tikus, b'biji2 hah!... Taktaulah kan, tapi kalau sebab Tikus yang kacau memang melampau lah kan, buat pulak dikencingnya kat Kura2 tu kan, haih, saya pun cepat2 tukar air & basuh bekas Kura2 tu, sebagai langkah b'jaga2, at least Noto hidup lagi...

Hmm, setiap kali haiwan peliharaan saya mati, saya rasa sangat sedih sebab tak dapat m'jaga amanah Tuhan dengan sebaiknya (amboih, macam anak je). Mesti saya ni tuan yang teruk sebab tak dapat mengelak dari kejadian2 macam tu walaupun pada hakikatnya, saya, kita semua tahu, takdir Allah m'atasi segala-galanya... Benda dah nak jadi...


Terima kasih Kura2 kecik sebab sudi jadi tempat saya m'curahkan p'hatian, kasih sayang & tanggungjawab! :')

Footnote : Tak sempat bagi nama pun lagi untuk Kura2 kecik tu, hu3...

20 comments:

  1. Ah Noto... Kenapa kau mati meninggalkan hanih.. Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan Noto lah...Noto hidup lagi...Kura2 kecik yg mati...haha

      Delete
  2. hana cadangkan bela kucing plak. biar makan tikus2 tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak bela kucing tu memang impian tau,tapi takut yakyak dia yg busuk tu annoy kwn2 serumah...Kita memang tak kisah nak m'cucinya...sayang kucing lah katakan...hahaha...

      Delete
  3. takziah... tp patutnya jangka hayat kura2 panjang kan, tp tu la, dh ajal tiba.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah,tu yg rasa mcm tuan yg jahat tu :(

      Delete
  4. auwww, sedihnya tengok kura-kura mati. be strong awak :( yeah, saya budak econs! haii <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah,sdey jugak...Sebab bila tengok dia kaku mcmtu,sejuk...hu3...

      hahaha,hi university-mate! :)

      Delete
  5. kura kura tu gagal menyesuaikan diri dengan peRsekitaran baru agaknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah,bley jadi jugak... Ada yg tak kena agaknya,salah saya lah t'lepas pandang...hu3...

      Delete
  6. Sedih juga kan.. ye lah rasa dah rapat.. tetiba mati..huhu
    sabar je lah ya...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu yg sdey tu,tiap2 pagi & petang jenguk dia... :(

      Delete
  7. Comelnyr kura2 tu....tp kalu dibela mmg hidup x lama...jgn sedih ya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah kan,yg liar jugak yg hidup lama... Kita ni manusia jadi Khalifah yg jaga bumi,kalau mcmmni gayanya, xtvt peliharaan kita ni mcm m'bawa mudarat kan kat dia,sebab tu bagi saya,bela haiwan bukan sekadar bela seronok2,tapi mesti study dulu...

      Delete
  8. tak pernah pelihara kura-kura...

    ReplyDelete
  9. la awat kebumikan cam tu.....kebumikan la elok2.....sila gantikan kura2 baru ye, jgn sedey2 patah tumbuh hilang berganti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu je yg saya mampu fikir masa tu... Dah tak t'fikir nak balut dgn kain ke tisu ke... Tulah,ada t'fikir nak beli yg baru... Kesian kat Noto sorg2...

      Delete