Tuesday, December 25, 2012

Rain rain go away...



Cuaca kat Kuantan sejak seminggu dua yang lepas sangatlah pelik. Tak sampai 15 minit cerah, hujan pulak 15 minit, alternate pulak balik jadi cerah... Dalam sehari saja, dekat 5 ke 10 jugaklah cycle dia... Pening...

Pagi, keluar rumah untuk ke kelas, langit cerah. Waktu kelas, hujan turun, gelap macam senja. Tengahari, langit cerah balik, so balik sekejap nak sidai baju yang dah lama t'biar dalam baldi selepas selesai dibasuh. Sampai rumah yang tak sampai 5 minit perjalanan, hujan turun lagi... Pening...

Be ready guys. Rainy season is comin'. If I remember my Geography subject back in the lower form very well, this Musim Tengkujuhcommence every year from November to March. Please take care of your health ok?...Kawan2 sekelas dah ramai yang demam & selsema. Moga cepat sembuh.

Owh Manusia... Tuhan bagi kau panas, kau kata, "Ya Allah, lamanya tak hujan, panaslah... ". Bila Tuhan bagi kau hujan, kau kata, "Ya Allah, macam mana nak keluar rumah & sidai baju ni, asyik hujan je...". Bila Tuhan bagi kau dua2, masih kau merungut?... Apa yang kau nak sebenarnya, wahai Manusia? Hmm...

Oh, by the way, hujan lebat yang turun tak t'curah2 sejak hujung minggu baru ni buat paras air kat sesetengah kawasan kat Kuantan ni naik. Banjir kilat jadinya. Alhamdulillah, rumah sewa saya tak dimasuki air, kawasan rumah pun air tak naik. Cumanya, tempat2 atau jalan2 utama yang saya selalu lalu memang banjir.


Kat luar rumah hujan, kat dalam rumah, air tak ada... 

Ujian, sambutlah dengan redha & sabar. Pesanan untuk diri sendiri.

12 comments:

  1. Replies
    1. Tulah,bahaya,bley dapat penyakit kan...

      Delete
  2. Aku x balik main banjir tahun nie.... Sblum2 nie ade kat kg so boleh main... Tahun nie x leh balik... sedey... huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.buatapa nak main air banjir,hahaha...bahaya weyh...hahaha...kampung kat mana? :)

      Delete
  3. sekarang semua tempat dah naik air kan. hati-hati lah ye. :D

    ReplyDelete
  4. Tengok org main banjir best tapi org yg kena banjir hazab. Take good care.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah,berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul... Kesian tengok kenalan yg rumah depa masuk lumpur & air banjir...

      Delete
  5. hati² dgn cuaca skang.. banjir lak tu...

    ReplyDelete
  6. DIA mahu menguji kita yang kadang2 lupa bersyukur...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah,bila dah diuji dgn bala mcmni,baru nak ingat kat Dia,kalau tak,waktu suka2 gelak ketawa,lupa terus pada Dia, astaghfirullah :(

      Delete