Saturday, August 11, 2012

Jurnal seorang perayau #2 : Seat dalam bas.

Kalau boleh pilih seat dalam bas, memang nak yg duduk sorang.
Dapat sebelah perempuan, rasa tak selesa sebab dalam hati ni tau yg perempuan tu pun mesti rasa tak selesa ( ke ada je yg selesa? Haha, ish3).
Dapat sebelah lelaki, rasa tak selesa sebab dalam hati ni tau yg lelaki tu memang m'harap dapat duduk sebelah perempuan, haha. Nakal...

Tak best-nya kalau duduk sebelah perempuan sebab kita risau 'ter-harass' secara tak sengaja. Contohnya, masa dok m'angguk2 kepala bagai nak rak waktu tido, tiba2 kepala main hayun ke kanan & ke kiri pulak.
"Eh awak ni kenapa selalu langgar saya ni???!"
"Owh, sorry sorry, tak sengaja..." (mata t'kebil2, gelabah)

Satu lagi. Saya jumpa tempat duduk dulu, pilih sebelah tingkap.
Ada perempuan ni datang, "Boleh tak saya nak duduk tepi tingkap??? Awak kan lelaki, duduklah kat seat yg satu lagi..."
"Ook... (dalam hati : apa2 je lah)"
Tengah dok syok mimpi, "Awak, boleh tak tolong keluar sekejap, saya nak pergi toilet/ saya nak lepak kat luar,sejuk/ saya nak beli air..."
Saya, "Ook... ( dalam hati : kan tak menyusahkan orang kalau saya yg duduk sebelah tingkap tadi...haih)

Kalau duduk sebelah lelaki pulak, tahan je lah hidung ye kalau yg duduk sebelah tu perokok ke, tak suka mandi ke atau b'nafas bunyi macam ikan paus.
Masing2 pulak peha besar2, lebih border kerusi, tak nak mengalah, lawanlah tolak2 peha nak bagi muat...
Tapi, paling tahap dewa bila ada parents yg ada baby kecik yg berasa macam dalam bilik kat rumah.
Siapa pernah naik bas malam2 yg ada baby kecik sekali yg menangis tak b'henti sepanjang p'jalanan mesti tau macam mana rasa dia...

Saya pernah, dari Kuala Lumpur sampai Kedah... Best!Haha...

8 comments:

  1. pengalaman haku naek bas??? hehe......

    pompuan+pompuan, ok la..
    duk sebelah laki?? aku lg suka duk kat luar, at least klu dia buat pape kat aku org lain nampak, klu duk tepi tingkap xnmpk sngt (kot)
    pernah sekali ms nk balik dari KL ke Kuantan, duk sebelah mamat yg menakutkan ni.. aigooo sabo je lah.. masa turun kat temerloh tu dia turun to take a puff. lagi la.. fenin den.. pastu duk main2 laga2 kaki dia kat kaki aku. aku dah tarik2 kaki tu nk berlaga lagi. mujur time tu dah nk smpai kuantan..

    masa pegi perlis aritu, satu family kau buat bas tu mcm rumah depa.. haha.. tp mujur la anak2 dia ok.. nangis kadang2 je.. biasa lah budak..

    balik lg skalli ke kuantan, budak pompuan blakang aku duk bergedik pulak bercerita dgn kwn dia.. kemain hah.. mmg la kau sorg je yg hot, mamat tu mmg minat kat kau pun.. haha.. satu bas dengar dia bercerita..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...weyh,baru aku t'ingat,memang weyh,mau kalau 1 family naik bas,serious bas macam depa punya... kalau seat diorg dekat2 oklah sket...tapi kalau seat jauh2,m'jerit2 hah masing2,budak2 pulak dok b'lari sana sini,aiyo...
      kadang tu ada jugak rasa nak sound,tapi bila memikirkan,hmm,mungkin depa takada kereta & such,terus insaf,haha...

      Delete
  2. believe me or not, i've never been on a bus! kuno dan ketinggalan zaman yang amat!!! hahaha. macam-macam ragam manusia ada di dalam sebuah bas ya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh,serious ke ni?... Langsung tak pernah?... Mana ada kuno... Malahan,saya rasa org yg masih bas yg kuno tau...haha... memang macam2 ragam jumpa... yg melucukan,yg m'jijikkan,semua ada... haha

      Delete
  3. smua azab tu aku penah rase. lagi best aku up lagi citer ni. aku yg harass laki kat sebelah. dah ngantuk, bahu dia pon luas smacam mmg sodap tido. nak wat cane.. xsengaje mnidurkn diri berbantalkan bahu org kan. tido kan.. hahahaa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...t'balik ni!hahaha...laki sebelah tu mesti diam je kan,tak sampai hati nak kejut... saya pernah jugak,ada perempuan kat sebelah t'lentok bahu,memang tak sampai hati & tak mampu nak cakap apa2...bila dia sedar & mintak maaf banyak kali,saya senyum je,haha...

      Delete
  4. tak suka naik bas, haha tapi terpaksa sebab nak balik rumah time cuti sem, hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak suka naik bas?hah,ni mesti biasa drive sendiri atau naik flight kan?...

      Delete