Tuesday, August 7, 2012

Jurnal seorang perayau #1 : Ragam di tepi bas.

Mata b'genang, b'air & b'kaca2.
Bulu kening masing2 melengkung ke bawah.
Bibir mulut pun sama.
Tangan saling b'pegangan, erat.
"Abang jaga diri baik2 ye, malam ni tido awal, tak ada orang nak tolong kejutkan esok pagi, kalau lambat pergi kerja, abang jugak yg susah... " (nada sedih)
"Yelah, awak tu dah sampai teleponlah..." (nada sedih yg disorok dengan satu telanan air liur)
Sorang dah atas bas, sorang di luar tapi dua2 tangan b'gerak sama, ke kanan & ke kiri.
Saya (dalam hati) : "Ololowh, kesiannya, laki bini dok jauh ye... Next weekend jumpa lagi ye."

Ya Allah, sungguh tak dapat bayang kehidupan macam ni. Suami isteri tinggal b'jauhan demi m'cari secicip rezeki buat kelangsungan diri & keluarga. Hubungan jarak jauh memang t'dedah kepada banyak risiko, tapi insyaAllah dengan kepercayaan, kesetiaan & kejujuran, semuanya akan OK...

7 comments:

  1. hubungan jarak jauh... hurm... ada baik ada juga buruknya... tapi pilu la masa nak berpisah...hukhukhuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan?...pili memang pilu...lelaki ke,perempuan ke,sama je...hahahaha

      Delete
  2. Replies
    1. Tu lah,tapi adat kan,setiap p'temuan pasti ada p'pisahan... :)

      Delete
  3. Harus ada kesetiaan dan kejujuran tu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betoi,kalau tak,memang senang je nak cheating... kejujuran mesti ada,kalau tak memendam je apa2 yg tak patut dipendamkan... hmm

      Delete
  4. assalamualaikum Hanih...betul tu percaya mempercayai itu yg pentingnya walaupun jauh tetap ingat antara satu sama lain...:)

    ReplyDelete