Tuesday, August 28, 2012

Dejavu dalam 365 hari

Tinggal seminggu lagi waktu untuk saya b'santai2 tanpa apa2 stress akademik. Minggu depan saya akan mula tahun 3 bidang Dentistry. Sekali lagi.

Sekali lagi? Ye, sekali lagi. Saya dah jadi pelajar tahun 3 setahun lepas & saya akan jadi 'nya' sekali lagi untuk setahun lagi.

Hmm...

Apa anda rasa jika pedang sedang t'hunus ditangan, armour sedang dipakai ke badan & kuda sedang ditunggangi,tapi... anda tak dibenarkan ke medan perang? 

Rasa sia2 kan... & kalau p'siapan2 tu dibuat,m'ambil masa yg lama sampai setahun,tu yg paling saya risaukan... Risaukan setahun masa saya,umur saya & 'pelaburan' oleh mak ayah yg telah diberikan tak m'beri apa2 signifikan pada p'jalanan hidup & p'bangunan diri saya.

Oh,saya masih ingat waktu keputusan tu diumumkan. Wajah2 ahli keluarga b'main2 difikiran. Tak habis2 jugak saya memaki diri sendiri, "Bodoh!" "Lembab!" .Pensyarah tanya, "Apa kamu rasa sekarang ni?..."
Saya diam. Saya tak mampu m'jawab sebab jujurnya saya tak tau nak describe rasa apa yg b'main dalam hati... Tak ada satu p'kataan, satu ayat yg tepat m'ceritakannya.

Jadilah saya merayau2 ke sana sini atas motor tanpa hala tuju sampai ke tengah malam dalam hujan...
Jadilah saya  b'guling2 tak dapat tidur buat beberapa malam...
Jadilah saya berasa kepala bagai nak meletup & waktu tu saya harap saya tak ada kepala pun...
Kalau ada orang tanya, "Apa kau dah buat sampai tak boleh masuk exam?..."

Saya hanya boleh jawab,

2 jam tiap2 pagi ke kelas m'ikuti lecture 5 hari seminggu,
6 jam tiap2 hari praktikal di klinik 5 hari seminggu,
2-3 kali trip ke hospital untuk belajar perkara yg sedikit signifikannya untuk saya.

Ah,saya taktau saya mampu tak untuk melakukannya sekali lagi. Sekali pun sudah cukup jerih,tapi untuk sekali lagi?...

Sangat cliché,bila ujian yg tak menimpa semua orang datang m'duga kita, kita selalu dibujukkan dengan pujukan, "Kau kuat sebab tu Allah uji kau macam ni...". "Allah tak bagi ujian untuk orang yg tak mampu menanggungnya..."

Se-cliché mana pun pujukan & nasihat tu kita dapat anticipate daripada orang, dalam kita tak sedar,kita ditenangi dengan keyakinan t'hadapnya... 

Ye, rasa t'haru jika disisi Allah,kita dianggap hamba2 yg kuat,yg special,yg diberi lebih p'hatian... 

Tapi dalam perspektif lain, rasa takut datang b'kumpul, "Ya Allah,kalau ujian berat macam ni Kau dah bagi pada aku, apa lagi lah ujian berat yg Kau nak bagi pada aku..." Ye,rasa takut diuji lebih berat lagi.

Tapi ajaib, dengan kuasa Allah, dengan harapan & kepercayaan dari mereka2 yg concern pasal saya, saya mampu b'nafas semula. Mampu melalui hari2 dengan diri se-positif yg mungkin.

Hari2 m'datang tak m'janjikan kesenangan,tak akan saya b'henti separuh jalan... 
Ya Allah,mohon dikurniakan kekuatan,amin...

Terima kasih kepada mereka yg m'beri sokongan.


12 comments:

  1. samala...minggu depan..akan bermula class... oh my...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha,tak best kan,rasa nak cuti panjang lagi...

      Delete
  2. aku tau ayat aku cliche jugak, tp kalu aku di tempat ko, mungken aku xkn sekuat ko nep. sies! papehal nk mtak tolong gtau la k. xde hal. okeh. ? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha,yeke,aku tak kuatlah,haha... ok,will do,insyaAllah :)

      Delete
  3. nk xnk suke tak suke mmg kene hadap gak pape pon kan...

    neway all the best... ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah,takapa,hadap je! haha... thanks! :)

      Delete
  4. bestnya! muehehe...wan da follow blog ni..

    jom follow blog wan yang simple plak >> http://rizwanewan.blogspot.com/

    ReplyDelete