Friday, May 18, 2012

Agak2 busuk tak?

Hazwan : Eh, awalnya korang balik? Tak cuti ke? Bukan baru habis exam ke?

Saya : Awal apa, betoilah ni, memang baru lepas exam pun, dah habis cuti dah aih...

Hazwan : Aik, sekejapnya cuti! Cuti apa?

Saya : Cuti weekend je...

Hazwan : Orang lepas exam cuti lama kot, kurang2 sebulan... Tak 'feel' lah!

Saya : "Feel' tu bila aku dok t'bongkok-bongkok m'hadap, m'bau mulut ang, ok? Haha...

Jadi student Dentistry ni, antara soalan2 yg saya selalu dapat is "Tak geli ke tengok mulut orang?...". Tak  kurang ada yg buat muka geli je, dia tak cakap apa2 tapi muka seribu makna, hahaha...

Jijik sangat ke lah hai, mulut je, bukannya organ buang najis ke, haha. Paling teruk pun nanah. Nanah? Owh, itu pun dah cukup teruk kan? (tiba2 t'bayang nanah, eyw!)

Kalau hangpa2 dok t'tanya2, "Kalau aku jumpa dentist, dia bau tak mulut aku busuk ke tak?", mai sini saya nak jawab ni, hah. Haha. Sepanjang yg tak berapa panjang saya dah mula buat treatment kat patient ni, saya boleh kata most of the time, saya tak bau mulut waktu orang dok menganga kat saya. Bukannya sebab mulut depa wangi ke apa ke, cuma kebanyakan masa memang 'face mask' dok t'sarung tutup hidung & mulut, so saya bau kedai je lah sebab 'face mask' tu kan disimpan dalam kotak & dikeluarkan satu2 bila nak pakai je. So, kalau hangpa yakin dah jaga gigi elok2, mulut bersih, jangan segan2 nak bukak mulut bila jumpa dentist ye!

Bila tak bau, tak bau jugak. Tapi, kalau ada bau tu, adoiii, memek muka ni automatically buat muka tak senang. Risau jugak takut offended patient, tapi honestly, reaction tu sangatlah tak dapat dikawal, haha. Nasin baik pakai 'face mask', so patient tak nampak sangat p'ubahan memek muka kita yg cuba nak menahan bau busuk yg amat, haha... Pakai 'face mask' pun still bau! Biasanya, kes2 bau busuk ni ada kat patient yg ada gigi yg dah b'lubang & tak amalkan cara p'jagaan gigi & mulut yg betoi.

Alhamdulillah lah, saya ni memang jenis yg tak senang untuk rasa jijik & tak senang untuk muntah sebab tengok benda2 jijik, so setakat sekarang, saya tak pernah lagi muntah sebab mulut patient busuk sangat, hahahaha...




12 comments:

  1. Hebat kan... memang dah tertulis Hanih akan jadi Dentist... sebab itu boleh mengharungi ini semua. Profession yg tak semua org boleh buat. Bayangkan doktor yg operation perut bagai... sama juga dia dah dikurniakan begitu, kalau org lain melihat perut kena belah boleh pengsan!!...

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah Kak, harap2 takada masalah saya nak graduate nanti. Setiap orang ada kurniaan masing2 kan & Allah buat hidup kita b'sesuaian dengan apa yg ada apa kita... :)

      Delete
  2. Wuhuuuuu...soon to be dentist! You can check my so no perfect teeth! hihi...keep up the good job k! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah kalau tak ada apa2 masalah nak graduate nanti...

      Mai Kuantan, kita check gigi :)

      Delete
  3. wow! jarang2 baca pengalaman seorang dentist! lepas ni nak nganga luas2 la..tapi sebelum ni tak pernah lak rasa malu nak bukak mulut depan dentist..ahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha,baguslah kalau tak malu nak nganga, susah nak buat kerja kalau malu nak nganga :)

      Delete
  4. hahaha.. tu ah.. aku pun salu gak pikir sal bau mulut nie time ade pemiriksaan gigi kat sekolah dulu2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha,kat sekolah dulu kalau waktu check gigi scary kot! Haha...

      Delete
  5. kalau sikit2 nak geli,
    tak de la pilih bidang ni..kan??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha... memang mengada-ngada lah kalau nak geli2...haha

      Delete
  6. sekali dapat patient perio plaque n calculus seguni dalam mulut mmg buat 10 layer face mask pun boleh bau. ye dak?

    bab cuti tu mmg dah xreti nak bgtau kat org kte ni xde cuti "paling kurang sebulan lepas exam"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi puaslah bila dapat buang calculus yg melekat-lekat... lepastu dok jenuh xplain kat patient kenapa dia dok rasa gusi dia kosong,haha...

      Redha kan je... :)

      Delete