Wednesday, January 4, 2012

Doktor pesan minum air kosong banyak2...

Sunyi sepi je keadaan kat rumah sewa malam ni, kawan2 lain semua p kelas. Hah, apa saya buat sorang2 kat rumah tak p kelas ni?...


Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : " Rebutlah 5 perkara sebelum datangnya 5 perkara. Pertama : masa sihat sebelum sakit. Kedua : masa kaya sebelum datangnya masa sempit (miskin). Ketiga : masa lapang sebelum tiba masa sibuk. Keempat masa mudamu sebelum datang masa tua dan kelima masa hidup sebelum tiba masa mati." (riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi).


T'kena betoi atas dahi kepala saya ni bila t'ingatkan hadith dari Rasulullah kat atas. Yg Pertama tu... Dah seminggu dah keadaan yg sama b'larutan. Badan terasa panas & tak tahan sejuk. Batuk, selsema. Kepala rasa b'denyut2, tak ada selera makan, rasa nak muntah & perut kembung. Mula2 dulu ada sakit tekak 2,3 hari & indigestion. Apa benda lah yg saya kena ni? Puncanya? Entahlah saya pun tak pasti tapi p'ubahan cuaca yg kerap & m'dadak kat Kuantan ni memang buat saya tak berapa sihat. Tambah pulak dengan cara pemakanan yg tak betoi, hmm. Dah berapa kelas dah saya t'paksa ponteng sebab tak tahan sakit ni. Kalau telan Panadol pun tak jalan, nak telan apa lagi, hu3...

Ya Allah, terasa besaq sangat ujian kecil-Mu padaku. Moga aku tetap t'golong dlm golongan hamba2mu yg b'syukur...

10 comments:

  1. Salam dik, sama lah dgn Kak Ani tak sihat gak.. batuk sakit kepala n sakit tekak.. Get well soon ya dik

    ReplyDelete
  2. Wkumsalam Kak Ani... Tulah kan, musim demam batuk selsema sekarang ni, kena sediakan & kuatkan diri...hu3

    ReplyDelete
  3. Jumpa dr jer... Apa pun take care ye

    ReplyDelete
  4. minum air suam banyak! insya-Allah cepat sembuh.

    ReplyDelete
  5. sila jaga kesihatan!!
    amaran nehhh....garang tak?
    hahaha...

    ReplyDelete
  6. air kosong bagus utk health. get well soon ^_^

    ReplyDelete
  7. semoga adik cepat sembuh...
    p/s..pergi jumpa dr ya....

    ReplyDelete
  8. selalunya kita nih time sakit baru nk ingat Tuhan kan...:)

    ReplyDelete
  9. LidiaSuraya : Yup, dah jumpa! :D

    FIFIEY LYCHEE MARATION : Tulah, liat betoi nak banyak2 minum air suam/kosong...

    diana : tenkiu :)

    TiraPengemis : Garangnya! Takut! :p

    Ct Arina : Betoi tu! Tenkiu :)

    MulutPayau : Tenkiu :)

    Ungu Violet : Tulah...hu3

    ReplyDelete