Saturday, December 10, 2011

"Seriously, who are you?..."


No matter how know-it-all you think you are, don't you ever regard anybody else as zero or worst, stupid. Don't ever think that all other people needs you so much that they can't live without you. Give, when people ask for it, be humble, generous & polite. What, you think other people don't have experiences? What, you thnik they never live?

Don't go around people saying :
"You don't know this, you don't know that..."
"I know this, I know that, you know nothing so shut up, listen & follow..."

Itupun kalau anda memang betoi2 taw, kalau buat kepala taw, macam mana? Acting as an expert? Lagi teruk kan?... Memang kadang2 ada antara kita yang memang tak taw apa2 pasal sesuatu perkara, tapi tu bukannya m'bolehkan anda untuk bragging pasal benda yg mungkin anda taw, atau mungkin anda sendiri pun sama2 tak taw.

We come from different family background, different education, different path in our life, so we perceive things in the world differently because we think differently. Don't ever go on telling people; "What your mother said is wrong!", "What your teacher said is wrong!", or worst, "I know you better than yourself."... Seriously, who are you?

What Say Me? in dealing with this kind of people, act as you really listening to them & if you already knew or heard about anything they say, regard it as 'friendly reminder'. Layankan je, memang hati sakit, banyak2 sabaq. Apa boleh buat, dah dia ego sangat, biarlah kita yang beralah. Bukannya kita m'bodohkan diri sendiri atau bagi kaki depa pijak kita, tapi tu menandakan kita ni dah cukup kuat untuk b'urusan dengan orang yang ada perangai 'rumit' macam depa tu. Lagipun, kita tak nak b'gaduh, kan? So, layankan je, OK?...

9 comments:

  1. in dealing with this kind of people, act as you really listening to them & if you already knew or heard about anything they say, regard it as 'friendly reminder'. Layankan je, memang hati sakit, banyak2 sabaq. Apa boleh buat, dah dia ego sangat, biarlah kita yang beralah. Bukannya kita m'bodohkan diri sendiri atau bagi kaki depa pijak kita, tapi tu menandakan kita ni dah cukup kuat untuk b'urusan dengan orang yang ada perangai 'rumit' macam depa tu. Lagipun, kita tak nak b'gaduh, kan?

    nicely written! couldnt agree more. =)

    ReplyDelete
  2. Thats life... We gotto live with it... Ppl might hv some negative perception bout us as well... If we dun like these kinda thingy, its our choice to either leave or stay.. Chillax! All the best~

    ReplyDelete
  3. Salam ziarah dik.. Kak Ani setuju dgn pendapat dik bergaduh dgn org yg mcm tu buang masa jer dan buat cepat kedut muka je.. yang penting self control level kita mesti tinggi siapa kita di mata manusia ni tak la sepenting siapa kita pada pandangan ALLAH.. ;)

    ReplyDelete
  4. buat tak taw ja....org rumit2 ni tak terlayan aih..hehe..angp ja ini salah satu dr kisah hdp kita smtara kt dunia ni...

    ReplyDelete
  5. Salam perkenalan,

    Nak buat tak tau susah juga, sebab mereka berada disekeliling kita, boleh jadi bos kita, boleh jadi kawan kita, mungkin juga keluarga kita. Rasanya semakin kita meningkat dewasa dengan pelbagai pengalaman, semakin mahir kita menguruskan orang2 sebegini.

    ReplyDelete
  6. a lot of people we encountered are juz like dat. sometimes, they do have good intention on us but juz the wrong way to show it. so, be brave...juz take this as a part of learning towards becoming an adult because as becoming an adult...more "difficult and annoying persons" will be meet. btw..uia kuantan ye?? ambk course ape??

    ReplyDelete
  7. ok2..
    layan kan jela...
    selagi boleh sabar kan...kan.

    ReplyDelete
  8. dah lumrah kehidupan, layan je lahh ;)

    ReplyDelete