Monday, September 19, 2011

Post-long holiday-homesickness


2 minggu selepas cuti beberapa bulan t'masuk raya, saya dgn tak malunya ada lagi kat sini. Sini mana? Sini Kedah lah! Amma, haha.

Cuti Hari Malaysia 16 September hari Jumaat saya habiskan utk p'jalanan balik dari Kuantan, Pahang ke Kedah. Banyak kawan2 yg pelik sebab cuti 3 hari masih tak berapa nak b'baloi sebenarnya utk org2 yg stay kat belah2 pantai timur nak balik ke utara sebab sah2 2 hari ada dalam bas. Tu pun nasib baik kalau jalan tak jam & sbg.nya, almaklumlah bknnya saya sorg je kat Malaysia ni yg nak balik kampung kan, haha.

P'jalanan wkt hari Jumaat tu sangatlah m'bengangkan & m'bosankan. Sebab apa? Sebab jalan jam, driver bawak sangatlah lambat & bas tu nak berhenti semua tempat. Dari Kuantan, masuk Hentian Puduraya kat KL tu, lepas tu masuk Ipoh, then masuk Butterworth, Sg. Petani & lastly Aloq Setaq, tempat saya kena turun. Cuti2 Malaysia, banyak tempat saya p, hahaha.

Ada satu situation wkt kat KL tu yg buat penumpang2 t'masuklah saya t'pinga2 bila mana kami tak taw apa nasib kami either kena tukar bas & sbg.nya. Wkt bas stop kat KL ni, sebahagian penumpang turun kat sini. Tinggal lah kami2 ni yg saya assume semua nak p Aloq Setaq, masih stay dalam bas. Pelik bila driver tak habis2 jerit suruh keluaq. Aik! Tak kan dia tak taw kot yg trip belum habis, mustahil lah kan, melainkan driver lain yg akan ganti dia. Saya pun senyap2 dgn kepala blur2 p jumpa dia tanya lagu mana.

"Abg., bas ni lepas ni p Aloq Setaq kan?"

"Tak taw tak taw. Saya tak taw."

"Aik..."

Jawapan yg memang tak memuaskan utk saya, tak membantu & tak informative. Information yg saya dapat ialah driver bas tak taw, tu je. Nak bagi lega sket, saya sembang2lah dgn beberapa penumpang lain.

"Abg./Kakak/Pakcik/Makcik, sambung p mana lepas ni?..."

"Ipoh"

"Butterworth"

"Sg. Petani"

Tudiaaa! Maw tak pening kepala, haha. Tu yg dia nak berhenti semua tempat tu kan. Driver pulak ada sorg je, kesian tak kesian. As result, dia jadi selalu stop rehat kat R&R. Sekali stop maw dekat 1 jam, hu3.

Saya start travel pkl 10.30 pagi dari Kuantan, sampai Aloq Setaq dekat2 pkl 12 tgh malam macam tu. Nak sampai Changlun maksudnya ada lagi 30-45 minit. Penat penat.

Esoknya hari Sabtu, sama2 dgn family p memenuhkan undangan kenduri kahwin. Penuh perut dok makan je.

Esoknya lagi, hari Ahad. Dah nak kena b'tolak balik ke Kuantan.

Bagi sesetengah org., mungkin dok gelak2, dok pelik pasai saya nak jugak balik walaupun dok sat je dgn family tapi bagi saya 'sat' tu lah yg mahal sebab masa dgn family memang priceless. Dapat tengok depa je pun dah rasa bahagia. Ni yg nak nyanyi lagu Satu Hari Dihari Raya M.Nasir ni, hahahaha.

10 comments:

  1. yg penting dapat bersama keluarga tersayang kan.. sat pun sat lah.. he..he..

    ReplyDelete
  2. fuh.. sebenarnya aku pun boleh gak balik kampung tapi xde duit nak beli tiket.. Woo sob sob.. so aku tidur je kat sini wooo... Homesickering aku nih

    ReplyDelete
  3. balik kampung best kankan?

    haha, nikmati sebelum tak sempat.
    lepas ni sibuk duk belajaw

    ReplyDelete
  4. btol3..mse ngn family sngtlah brhrga~

    ReplyDelete
  5. hr jumaat mmg boleh migrain bawak kete

    ReplyDelete
  6. hahah lawak la driver tu. saya selalunye xbalik sebab abah xbg balik.dia ckp 2 hari je cuti watpa hang nak balik?? tetibe sleng utare. hahaha

    2 hari dalam bus kira ok la. jauh perjalanan luas pandangan.

    ReplyDelete
  7. penah kena jugak mcm nih.. yg ni jalan mmg btol2 jem !! dr kedah nk ke KL.. makan msa 10 jam !! lenguh abes tersimpul urat2 gua.. lepas tu mmg pk banyak kali la kalau nak nek bus !! serik !!

    yg style semua tempat pun nk stop.. tu pun sakit hati jugak ! last2 amik flight ja.. sejam smpai kedah ! weee >.<

    ReplyDelete
  8. hanisazla:betoi2...hat sat tu hat mahai :D

    eric:asalnya takada duit jgk.mmg mahal tambang bas tp balik lah jgk sbb waktu raya haritu mmg ada cakap kat family nak balik...taw dah mmg akan homesick...haha

    ayuyuuu:betoi tu.lepas ni xtaw dah bila lg pulak nak balik...hu3

    cikkasih:yelah sementara umoq kita dgn family masih ada...hu3

    jijiyu:jgn kata migrain je, darah tinggi, sakit jantung, restlessness, semua bley dpt...haha

    ciksakdi:hahaha...kalau ikutkan ayahlah mmg x gemaq sangat jgk kalau cuti sat je tapi nak balik kan...tp, sy ni xkira,nak jgk balik...hahahaha

    cikten10:hohoho...sangat2lah agree dgn ampa...beshnya naik aeroplane...lama dah xnaik aeroplane.mahal ke?

    ReplyDelete
  9. hargai masa bersama keluarga wlaupn kejap kan... =)

    ReplyDelete
  10. kl ade promo RM80 oneway pn bleh dpt.. selaluya RM1xx mcm tu lah.. ok la drpd nak nganga dlm bus 6,7 jam kan.. bdn pn xletih..

    ReplyDelete