Wednesday, September 7, 2011

3rd year baby!


Welcome welcome to another year at Hogwarts IIUM Kuantan!

Assalamualaikum.

Masuk hari ni dah hari ke-3 start new academic year kat Kuantan ni. Maksudnya, dah b'akhir lah saya punya cuti beberapa bulan sebelum ni. Hmm, entah bila pulak boleh dapat cuti lama2 macam tu. Moga saya diberikan kelapangan & kemudahan utk selalu b'jumpa dgn family.

Saya sampai Kuantan lebih kurang pkl 2 pagi pada hari yg b'tarikh 5 Ogos 2011. B'tolak dari Kedah hari sebelumnya, transit kat KL, carik pulak bas utk ke Kuantan. Oleh sebab org2 yg dari kampung2 dah mula balik KL, p'jalanan dari Kedah ke KL yg biasanya cuma 5-7 jam ambik masa lebih lama, extend sampai lebih kurang 8-9 jam. Dah tu pulak, waktu p'jalanan, 2-3 kali lah jgk hujan lebat, so, driver bas memang bawak perlahan.

Sampai2 je Kuantan, dgn kwn2 1 batch kena uruskan raya gathering utk seluruh warga KOD, so,
start2 je year baru dah sibuk dgn event. Raya gathering tu went well, alhamdulillah.

Masuk year 3 ni agak teruja jugak sebab mula start belajar kat hospital utk subjek GM/GS (General
Medicine/General Surgery). Siang tadi ada briefing kat hospital pasal apa yg kami boleh expect dari kelas ni. Ada sorg lecturer tu cakap, most of the things yg akan dipelajari mungkin tak akan digunakan pun bila dah jadi dentist nanti. Dia kata yg still kena belajar GM/GS macam student medical ni simply because subjek ni akan ada dinilai dlm exam.
Personally, saya pun agak pelik sebenarnya bila student dentistry kena belajar jugak benda2 ni. What say me, mungkin sebab bila jadi dentist nanti, bila nama akan ada prefix 'Dr', tak dapat tidak, saya mesti taw jugak benda2 clinical yg akan diajar, at least ada surface knowledge.

Dgn semangat keterujaan year 3 ni, saya dgn bangganya mengumumkan yg saya dah pun buat lawatan rasmi (YB ke apa?) ke library baru kat kampus ni. Jakun sekejap tengok deko & apa yg ada kat dalam library baru tu. Harap2nya saya tak akan sia2kan kemudahan yg disediakan.

Apa2pun, post-long holiday homesickness belum habis lagi & saya masih belum habis kemaruk makan kuih raya. Jadi, dlm masa t'dekat memang tak ada plan utk buang balik lemak2 baru yg menempel kat badan ni, haha.

Selamat b'puasa Syawal!


Dgn rakan sekelas. Gambar oleh Badruddin Ghazali.



Footnote : Cuti punya lama, mai2 Kuantan, lupa habis jalan2 nak ke mana2, suis lampu kipas kat ruang tamu pun t'silap.





 

12 comments:

  1. Hi Gleek! Selamat Hari Raya jgk! :D

    ReplyDelete
  2. salam syawal..yea, dah habis ke kueh raye

    ReplyDelete
  3. Tu yang heran tu nape budak dentistry ada belajar medicine and surgery.. Tapi dijelaskan juga lepas tu sebabnya.. Heeee.. All the best for study.. :)

    Selamat hari raya.. :)

    ReplyDelete
  4. my keje marketing exec je..;)

    study molek2..;D

    ReplyDelete
  5. wiwiit..dah mule sem ke?? belajar2 :D

    ReplyDelete
  6. ramainye awek dlm kls ko.. aku stdy engineering ketandusan awek tau.. xde semgt nak belajar..

    ReplyDelete
  7. broahmad:salam syawal jgk...kuih raya?dah sampai loji dah rasanya...haha

    farhanadr:kalau bley xmaw belajaq sebenaqnya subjek tu sbb susah tp kena redha je lah...haha
    salam syawal :)

    My:tenkiu...oklah tu...sy ni student lg...My ni oghe kelate ko? :)

    syrupmasin:yelah...baru mula ni...malasz betoi,hahaha...

    heidi shafiq:hahaha...mmg ramai...banyak yg x b'punya lg tu...hahaha

    ReplyDelete
  8. good luck 4 yr 3rd year. Saya dah habis seksa walaupun bukan amek course sama. Hehe

    ReplyDelete
  9. mohd azrul aziim:beshnya dah habis belajaq...dah kerja la ni?

    ReplyDelete