Friday, July 15, 2011

Saya bukan Nokturnal.

Waktu cuti2 panjang  macam ni, ada satu habit buruk yg saya tak tau secara sengaja atau tak ,’ter-develop’.
Apa habit buruk tu?

Tidur lambat.  

Habit tidur lambat ni memang ada even waktu study term lagi. Macam mana boleh jadi tidur lambat ni ialah besar kemungkinan bila tak tau nak stop buat aktiviti2 tak b’faedah waktu malam2, haha. Main game lah, tengok movie lah, mengkedarahlah, ish3.

Tu waktu study term, yg ‘besh’ nya, waktu cuti makin m’jadi2 pulak walhal bukannya kena stay-up malam2 utk study pun. Entah kenapa, saya ni jenis org yg b’jaga malam kot, sebab saya lagi suka buat kerja2 apa yg saya nak buat pada waktu malam sebab sunyi-sepi je kan.

Yg tak bagusnya tidur lewat ni ialah kita akan dapat masalah tak cukup tidur. &, most of us, kononnya nak compensate waktu tidur yg tak cukup tu, akan curi masa sikit waktu siang the next day tu utk ‘membalas dendam’. Lama2, kita punya nature ‘biological clock’ dah tak betul. Cycle dah lari.

Satu lagi yg tak eloknya dgn masalah tidur tak cukup ni ialah ada kecenderungan utk dapat penyakit Diabetis, specifically Type 2 Diabetis Melitus. Ni pulak ada kena-mengena dgn Insulin resistance yg b’laku kalau kita tidur tak cukup atau pun dlm keadaan yg stress. Bila berlaku Insulin resistance ni, glucose hasil dr p’cernaan makanan oleh kita punya digestive system tak dapat diutilizekan atau disimpan dlm sel badan menyebabkan glucose2 tu b’legar2 kat dalam darah. Jadinya, meningkatlah kandungan glucose dalam darah. Tak ke diabetis jadinya tu, hu3.

Pentingnya dlm memastikan badan kita dapat rehat yg cukup t’masuklah kena tidur dlm keadaan yg betul2 gelap, tak boleh dlm tempat yg ada bau busuk & tilam/alas tidur yg selesa.

Nak tau lebih baca sini :


No comments:

Post a Comment