Thursday, July 15, 2010

Being Alone is not Being Sombong

Throughout my life, since I'm in primary school and now when I'm in university, I always hear people call me 'Sombong'. Mana2 saya pergi je, mesti ada terkeluar dari mulut siapa2. Dari satu tempat ke satu tempat, tak pernah orang tak kata.

Why?

Me myself don't know. Trust me, I really never mean to act like one. Pelik sangat. Entahlah macam mana orang boleh fikir macam tu. Surely how we view ourselves is very different with how other people view us, but I do try very hard to chase away that perception of people to me. Waktu sekolah rendah bila budak2 semua dok sibuk fikir pasal nak main apa, saya pulak pening & bimbang fikir pasal apa yg orang kata (which I know now that it's actually not so good).

Jadi, sepanjang battle saya dengan teguran orang pasal 'kesombongan' ni, ada lah jugak saya tanya2kan kat kawan2 baik antara sebab2 yg mungkin, yg menyebabkan orang pandang saya sebagai seorang yg sombong.

Jawapan yg saya selalu dengar : "Ang suka dok sorang2..."

Hmm, so, is that really why people call me 'Sombong'? For being ALONE?

Well, here's my 'prinsip' :

"You gotta have time for yourself...".

Bagi saya, takkanlah setiap masa mesti duduk dengan orang. Memanglah kita ni semua berkongsi bumi Allah, memanglah kita semua takkan pernah boleh hidup berseorangan, memanglah kita perlukan teman & kawan2, tapi itu tak bermakna setiap masa kita harus dispentkan utk kebersamaan.

Bagi saya, semua kita perlukan masa utk diri sendiri. We need a time alone. Time that we need to ponder upon our daily actions, time to muhasabah, time to think. Sebab, kadang2 kita tak dapat nak fikir, tak dapat nampak, tak sedar, dosa2 & kesalahan2 kita melainkan jika kita berseorangan.

Sebenarnya, waktu 'alone-time' ni, kita bukanlah really alone.
Sebenarnya, waktu ni kita berdua dengan Allah, dari Dia kita datang pada Dia kita balik.
Jadi, the whole point is kita semua perlukan masa utk bersama berdua je dgn Tuhan.

Diri (negatif) :"Tak cukup lagi ke waktu ibadah2 fardu semua? Eh, saya siap buat amal2 nawafil tau..."
Diri (positif) :"Hmm, 'sikit'nye la dosa kau kan? Dah guarantee ke semua amalan tu diterima Allah? Khusyuk
                     ke waktu solat? Jaga pandangan & hati tak waktu puasa Ramadhan? Betul2 halal ke
                     makanan yg dimakan & sumber pendapatan? Betul tak ada apa2 perasaan riak waktu 
                     buat amal? Dah guarantee lepas api jahannam ke???"
Diri (negatif) :"Err..."

Back to the main point.

Memang betul kadang2 kita perlukan pendapat orang lain utk bantu kita muhasabah diri. Kaedah yg dipanggil 'Other People's View' ni adalah salah satu thinking tools yg boleh kita guna & apply dlm hidup seharian. Kat sinilah peranan kwn2 yg telus & jujur. Tapi kan, perasan tak, most of us, most of the time, kita sangat2lah selalu dgn orang2 disekeliling sampai kita lupa spend masa utk diri sendiri. Jadi, bagilah chance kat diri sendiri ye, haha.

For me, this is the reason why I like to be alone (never intentionally to be 'Sombong'). Tambah2 bila mulut saya ni agak jahat, haha. Kadang2 saya suka being alone simply sebab nak tenangkan fikiran & fikir2 pasal apa2 je. Kadang2 saya suka being alone sebab nak elakkan diri saya dari menyakitkan hati kawan2.

Tapi, sebenarnya, being alone ni pun agak bahaya sebab bila kita dok sorang2, lagi pulak sifat muraqabah diangkat, lain pulak yang jadi. Asalnya niat nak ke arah positif, alih2 sampai tempat lain, haha. Jadi, pandai2lah diri kita mengatur masa untuk bersendiri & bersama sama. Mesti seimbang.

Jadi kawan2 (terutamanya yg jumpa saya hari2), saya minta maaf kalau kadang2 saya moody & minta dijauhkan seketika. Bukannya saya eksyen, bukannya saya benci, bukannya saya nak bermusuh, saya cuma nak bersama dengan diri sendiri.


Bila saya nak berseorangan, bukannya saya sombong... ^_^

(ingatan buat diri sendiri yg penuh cacat cela & kwn2 yg dikasihi)

6 comments:

  1. Thanks for the advice. Almost every time I forget to have time for myself. I hope He will guide me to the right path. =)

    ReplyDelete
  2. haha.. asal xle like post cm fb ah, kalu x aku bru nk LIKE.haha~!

    ReplyDelete
  3. adi:sama2..lbih kpd p'kongsian sbnarnya..mmg btoi.prasan kn yg kita lupa simpan masa utk dri seniri?bg sy,tu samala mksudnya mcm xtunaikan hak dri seniri..yup,moga2 kita sntiasa dlm pengawasan Dia..
    dede&awe: tima kaseh sudi m'baca ^_^

    ReplyDelete
  4. I like your blog. It's full of motivation plus your posts encourage me to improve my English. I prays you no longer live in moody but have a full cheer in your life. ameen...

    ReplyDelete
  5. baru ter-bump into this blog. Interesting, I shall follow :)

    eh really?? I so think otherwise tau. To me, you're one of the most friendly bdk Year 2. Lantak pi lah apa org nak kata.. yg penting kte tau, Allah tau sebenar2nya :D

    ReplyDelete