Wednesday, January 20, 2010

Nak turun berat badan?

Hujung minggu yang lepas,waktu belek2 majalah2 yang dah outdated,terjumpa pula satu artikel yang saya kira agak menarik.Tajuknya : '105 Best Diet Tips Ever'.Pada saya,artikel ni sangat2 elok dipraktikkan especially untuk orang2 yang dalam weight-watch.Jadi,lepas baca,saya rasa suka nak share dengan kawan2 yang rasa macam nak turun berat badan,haha..
Following are antara cara2 yang boleh diamalkan.Selamat mencuba! =D
1. Jangan sesekali tak breakfast.Breakfast penting sangat sebab waktu kita tidur malam, perut kita berlapar dalam masa yang lama.Jadi,bila kita bangun tidur pagi2 tu,badan kita perlukan amount of calories yang cukup untuk kick-start the day.InsyaAllah,kalau kita tak skip breakfast, kita akan dapat control pengambilan makanan for the rest of the day. (Saya dapat explanation ni daripada tv show The Biggest Loser,Hallmark)

2. Jangan sesekali skip makan. Lunch or Dinner. Mungkin ada orang fikir yang berlapar macam tu dapat buat mereka jadi cepat kurus, tapi, sebenarnya, in long term, badan kita akan jadi lebih berat. Sebabnya,bila kita berlapar, otak akan hantar isyarat supaya badan kita simpan lebih banyak lemak the moment we eat again.Starving is never a good way to lose weight!
3. Get most of your calories before tengah hari. Bila dah nak petang nak masuk malam tu, badan kita dah tak banyak bakar kalori. Seeloknya,dinner pun sebelum betul2 malam. Pukul 6 petang sampai senja agak sesuai (macam asrama sekolah). Consume makanan yang ringan saja untuk supper sebelum tidur.
4. Makanlah dengan sederhana. Sederhana in terms of portion size & cara makan. Islam kan ajar semua penganutnya untuk sentiasa bersederhana,betul tak? Jangan tamak nak makan semua yang ada depan mata & jangan gelojoh waktu makan.Steady je. Enjoy setiap kunyahan tu dengan penuh rasa syukur...Alhamdulillah ^_^
5. 'Tipu' mata sendiri. Contohnya, gunakan pinggan kecil instead of pinggan besar (mangkuk pun boleh,macam orang2 Cina, Korea) & gelas yang 'slim & slender' instead of cawan yang 'stout & bulky'.
6. Tahu tak,warna biru merupakan appetite suppressant. Jadi, surround yourself in blue while you are eating. Cara ni boleh buatkan kita tak rasa nak tambah makanan lagi. Islam ajar, berhenti makan sebelum kenyang kan? ^_^



7. Kalau rasa tak full, minum air. Seeloknya,minum air selepas lebih kurang setengah jam lepas makan. Kalau minum directly after meal, air minuman tu akan membuatkan makanan dalam perut kita 'kembang'. Lama2,perut kita pula yang akan ikut kembang. Kalau tak percaya cubalah : Consume same portion of food for the same meal time, let's say,lunch in two days. Bezanya,satu hari kita minum directly selepas makan & satu hari lagi kita minum setengah jam selepas makan.InsyaAllah,you'll feel the difference.Believe me,I've tried.. =)


8. Don't exercise atau bersukan dalam keadaan kita lapar. Makanlah biskut sekeping dua atau roti sebelum bersenam. Sebabnya,selepas bersenam,badan kita cenderung untuk ambil lebih makanan. So, tak kanlah nak sia-sia kan penat lelah & masa yang kita guna untuk bersenam dengan tambah lebih kalori. ;D


Sebenarnya,banyak lagi tips2 yang baik punya. InsyaAllah,I'll share it with you guys some other time.Buat masa ni,cubalah dulu amalkan yang di atas. Aja2!Fighting! =D

Adapted & edited corresponding with Islamic teachings from Reader's Digest January 2009~

6 comments:

  1. Oo..camtu yer...patut la berat aku x turun2 wlpn dh seminggu berjogging..huhu~

    emm..kwn aku dpt turunkn 12 kilo dlm masa 2 minggu..nie cara terdesak sbb nk msOk tournament..tp x bgus utk kesihatan la...dia just mkn epal hijau sebiji sehari then g jogging pg, ptg, mlm...dia sendiri ngaku dia cam nk giler jer wt cmtu...tp mmg nampak perubahan yg ketara laa...huhu~

    after tournament silat, dia injured..so bdn dia naik lps kuar hospital...

    the moral of story, jgn msOk sepital...kalo x nnt bdn cepat naik..mkn tido jer..hahaha...

    jgn marah yer anep..gurau2 je..huhu~

    ReplyDelete
  2. hahaha.watpe aku nk mrh plak?btoila tu,haha..

    dlu wkt kt PJ,aku kurus cara xsehat.aku 'posa' je mmnjg.last2,mmg aku kurus,tp rupa mcm mayat idup je.

    ang ingat x wkt kita jmpa dlu?
    haa,wkt tu aku tgh naikkn bdn aku balik spaya nmpk fit..

    tp,la ni..terlebih berat plak,haha..

    aiyya..~

    ReplyDelete
  3. ak rasa kita makan setiap meal tp ambil separuh je.
    itu pun ok gak...

    ReplyDelete
  4. anep...doakan aku kurus gak..hehehe...tima kasih atas nasihat ang..=p insyaAllah aku kan kurus..hak3

    ReplyDelete
  5. a'ah...aku tgk hg kurus jer time tu..tgk kt dlm gmbr berisi...huhu~

    aku skrg nk jaga badan la...Aku baru jer balik smlm dr usm, de tournament teakwondo...sedih aku...penat taw aku jog keliling usm kampus engineer 4x utk in dlm kategori yg aku pilih...last2 xde org yg nk lwn dgn aku...free2 jer dpt medal..huu~

    so aku berazam nk turun berat badan spy ada yg berani nk lwn dgn aku...kui3...:P

    ReplyDelete
  6. Anonymous:haa..yg tu pun ok jgk...cma kna kuat la thn temptation..haha

    fanah:ye,sama2 la kita kurus utk negara!!hahaha...

    hafis:chaiyyok2!! =D

    ReplyDelete